xoxo katarina

Kategori: Träning och hälsa

Fruit plate 2.0

Idag har jag och Becci bockat av en punkt från vår bucketlist – bara äter växter i en hel dag. Vi började dagen med hallon- och banansmoothies och stack sedan vidare på äventyr. Tanken var att vi skulle köpa grönsaker och frukt på Möllan, men när vi kom dit hade de redan plockat undan allt. Istället tog vi tåget till i Emporia och handlade lite där istället, och sedan promenerade vi hem och fixade sötpotatis, zucchini och aubergine med sallad till middag och sen åt vi dessa frukttallrikar till efterrätt (+ jordnötssmör). Det var kul att prova på att bara äta saker som växer, men hade max klarat det i en vecka! 

Healthy month

ph_source: jag (bild 1 och 5), tumblr (bild 2 och 4), weheartit (bild 3)

I juli ska jag ha en "healthy month" och verkligen satsa på äta så bra som möjligt samt träna mer. Är riktigt taggad! Var i riktigt bra form vid den här tiden förra året – började varje morgon med en halvtimmes cykling + 30 min intervaller (gå/jogga) innan frukost och sedan ett styrkepass på eftermiddagen och eventuellt en springrunda på kvällen. Sedan åkte jag till USA i fyra veckor, så ni förstår nog själva vad som hände med bra matvanor och träning då ;) 

Det som dock var synd är att efter USA så kom jag aldrig riktigt igång med träningen igen. Visst, jag sprang en del i början av skolåret, men sen tappade jag det i takt med att cheerleadingen och skolan blev mer intensiv. Cheerleadingen gav mig visserligen mer muskler, men konditionstränade aldrig ordentligt. Nu i juli tänker jag främst fokusera på det (kondition), och även försöka få in mycket aktivitet i vardagen, så som åka longboard och rullor, promenader, spela olika sporter med vänner och så vidare. 

Jag ska även försöka blogga lite mer om träning, kost och hälsa, då jag vet att det är ett uppskattat inslag i bloggen och dessutom håller det mig motiverad och fokuserad på mina mål :) Låter det bra?

Vitaminboost

Vintertider är sjukdomstider, och själv tror jag stenhårt på att vitaminer och antioxidanter är det som hindrar en förkylning från att bryta ut och dessutom det som får en att bli frisk. Därför brukar jag boosta mina smoothies och yogurtar med dessa superbär!

Gojibär – Innehåller mycket höga halter av bland annat järn, antioxidanter och C-vitamin (500 gånger mer än apelsiner!).

Havtorn – Innehåller nyttiga fetter, bland annat Omega 3 (som även finns i fisk) och Omega 7 som reparerar torr hy och torra slemhinnor. 

Blåbär & Björnbär – Två bär som är fullproppade med antioxidanter.

Tranbär – Innehåller bland annat antioxidanten PAC som hindrar bakterier att få fäste i kroppen.

Röda vinbär – Innehåller massor av A- och C-vitamin. 

 

Femtionio dagar

I femtionio dagar kör jag på no excuses, både vad det gäller kost och träning. Det blir gammalt hederligt sötsaksförbud i två månader och fyra träningspass i veckan. Inga undantag, inga ursäkter. Varför? Några kilon ska bort tills det är dags för DM om två månader och helt ärligt är det på tiden att jag tar tag i särskilt kosten. Från och med nu ser jag varje måltid som ett tillfälle att ge näring åt kroppen – nej tack till socker, sötningsmedel och E-nummer och JA till grönsaker, bra fetter, frukt och fullkorn. Ja, alla vet ju egentligen hur man ska äta nyttigt, men nu ska jag faktiskt göra det. Utöver detta så är mitt mål att sova minst sju (helst åtta-nio) timmar per natt, så jag måste lägga mig nu om jag ska klara det målet! Godnatt finisar, hoppas ni är med mig dessa femtionio dagarna framöver. 

Sometimes you win, sometimes you learn

Idag har jag trängts på gymmet för första gången på evigheter, men det känns bra att vara tillbaka. Insåg dock att min träningsgarderob behöver uppdaterats, så jag slängde ihop ett collage med snygga träningskläder. Gillar verkligen den ljusblå tröjan, wanttt

• • •

väska STELLA MCCARTNEY / sportsbh GINATRICOT / tights KAPPAHL / hörlurar HAPPY PLUGS / tröjor GINATRICOT / sportsbh H&M / skor ASICS

Health

Den här bilden förklarar det så himla bra – det är inte mer komplicerat än så här. När man kollar fitspo-instagrams så verkar det som att det som krävs för att vara hälsosam är att man endast äter raw vegan food utan gluten och laktos och tränar minst tre gympass per dag, och så ska man gärna äta piller som ökar fettförbränningen och minskar hungern, och så ska du detoxa och leva på te i 14 dagar. Och Gud förbjude att du skulle råka äta socker, eller ännu värre vitt bröd! 

Ja, nu överdriver jag lite, men ni förstår poängen. Det är lätt att tro att för att kunna bli fit/gå ner i vikt/gå upp i vikt (vad det nu är man vill åstadkomma med träning och kost) så måste man göra massa komplicerade och jobbiga saker, men så är inte fallet. Ni har hört det sedan ni var små – en varierad kost och träning någon timme i veckan and that's it. 

För mig är denna bilden tusen gånger mer motiverande än någon "fitspo"-bild på någon tjej som har helt andra förutsättningar än vad jag har – för let's face it, alla kan inte se ut som en VS Angel, hur mycket man än går ner i vikt. Vi är alla byggda på olika sätt, så man bör inte någonsin försöka likna någon annan. Vikt, muskler och allt det dära kan du ändra på – men saker som benstomme och kroppsform är inget du kan ändå på, men oavsett hur dina förutsättningar ser ut kan du fortfarande bli ditt bästa och ditt snyggaste. Och tro mig, alla kroppsformer och benstommar ger snygga kroppar, som är vackra på olika sätt. Till exempel, sätt Miley Cyrus och Beyoncé bredvid varandra. Deras kroppar ser helt olika ut – men båda är sjukt snygga (iallafall enligt mig). Det finns inte bara en snygg kropp, det finns typ en miljard. 

Hoppas verkligen ni tar åt er av detta, även om det låter lite cliché och cheesy. 

Upp